-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48921 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

ما در كتابهاي درسي خود خواندهايم كه پروندههاي اعمال انسان پس از مرگ بسته ميشود، غير از اعمال ماتأخّر ; آيا اين مطلب با آيات 107 و 108 هود تناقض ندارد؟

هر چند مقصود شما از تناقض بين اين دو مطلب روشن نيست، ولي ممكن است مقصود شما، تناقض بين خلود و بازبودن پروندة برخي از اعمال باشد; آن چه دربارة بسته نشدن پروندة اعمال، نسبت به بعضي عملها شنيدهايد، تنها به دوران پيش از قيامت و حضور انسانها در دنياست كه به اين گونه اعمال، باقيات الصالحات گفته ميشود; براي مثال اگر شخصي كتابي بنويسد و يا سنت و شيوهاي را رواج دهد كه انسانها را به سوي خدا راهنمايي كند، اگر نويسندة كتاب از دنيا برود و كتاب او بين انسانها باقي بماند و افرادي به وسيلة آن كتاب هدايت شوند، و شيوة او سبب هدايت و سعادت گردد، ثواب اين هدايتها به نويسندة كتاب ميرسد و پروندة او نسبت به كتاب هنوز باز است، و همين طور اگر شخصي كتاب گمراه كنندهاي را بنويسد و پس از او باقي بماند، گناه آن پس از مرگش به او ميرسد. البته اين تنها تا زماني است كه انسانها در دنيا باقي باشند و اين كتابها مورد استفاده قرار بگيرد، ولي با شروع قيامت وجمع شدن بساط دنيا، پروندههاي عمل انسان به طور كلي بسته ميشود و زمان باقيات الصالحات هم به پايان ميرسد; آنچه خداوند متعال در آية 107 و 108 هود بيان فرموده به زمان برپايي قيامت مربوط است; اين دو آيه، ادامة آيات پيش است، در آيات گذشته آمده است: يَوْمَ يَأْتِ لاَتَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلآبِإِذْنِهِي فَمِنْهُمْ شَقِيُّ وَ سَعِيدٌ ; # فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُواْ فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ ; # خَـَـلِدِينَ فِيهَا مَادَامَتِ السَّمَـَوَ َتُ وَ الاْ ?َرْضُ إِلآمَا شَآءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ ;(هود،105ـ107)آن روز كه ]قيامت[ فرا رسد هيچ كس جز به اجازة او سخن نميگويد; گروهي از آنها شقاوتمندند و گروهي سعادتمند ]گروهي بدبختند و گروهي نيك بخت[ اما آنها كه شقاوتمند شدند در آتشند و براي آنها زفير و شهيق ]نالههاي طولاني دم و بازدم[ است. جاودانه در آن خواهند ماند تا آسمانها و زمين برپاست... پس مسئلة باز بودن پروندة اعمال به پيش از قيامت مربوط است، ولي آيات مورد اشاره شما به روز قيامت مربوط ميباشد. اگر مقصود شما از تناقض مطلب ديگري است، در پرسش جديد به گونهاي واضح آن را بيان كنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.